NARODOWY PROGRAM UPOWSZECHNIANIA TENISA
PROJEKT WSPÓFINANSOWANY JEST ZE ŚRODKÓW:
Projekt realizowany w ramach ministerialnego Programu „Sport Wszystkich Dzieci” pod nazwą – „Narodowy Program Upowszechniania Tenisa” jest elementem długofalowej i kompleksowej strategii upowszechniania i promocji tenisa w Polsce, a jednym z jego głównych celów jest upowszechnianie aktywności fizycznej wśród dzieci i młodzieży.
Dzięki programowi uruchomiono nieodpłatne zajęcia tenisowe na poziomie niebieskim, czerwonym, pomarańczowym i zielonym na obszarze całej Polski. Plan na 2022 rok obejmował 87 klubów "Tenis 10" oraz 7 klubów trenujących zawodników do 12 roku życia. Łącznie w programie Rakiety ORLENU uczestniczyć miało 94 kluby w całej Polsce.
Pod koniec roku 2022 ostatecznie udział w Programie bierze 76 klubów z całej Polski. Na rok 2023 planowany jest nowy nabór klubów. Szczegółowe informacje zostaną przekazane w styczniu 2023 roku.
W ramach programu, poza zajęciami dla dzieci (90% całkowitej kwoty dofinansowania), organizowany jest także cykl szkoleń oraz konferencja podnoszące kompetencje kadry szkoleniowej - trenerów i instruktorów.
Program zakłada również opracowywanie wydawnictw metodyczno-szkoleniowych oraz realizację działań promocyjnych czego wynikiem są podręcznik Tenis 10, scenariusze zajęć czy broszury edukacyjne dla trenerów i rodziców a także szkolenia trenerów i instruktorów.
• Dzieci objęte programem: blisko 1500 dzieci,
• 4 poziomy grup: czerwona i pomarańczowa, zielona oraz żółta
• Planowana łączna liczba godzin zajęć w NPUT 2022: 14122h,
• Łączna liczba instruktorów i trenerów prowadzących zajęcia w ramach programu: blisko 200.
Dzięki programowi uruchomiono nieodpłatne zajęcia tenisowe na poziomie niebieskim, czerwonym, pomarańczowym i zielonym na obszarze całej Polski. Plan na 2022 rok obejmował 87 klubów "Tenis 10" oraz 7 klubów trenujących zawodników do 12 roku życia. Łącznie w programie Rakiety ORLENU uczestniczyć miało 94 kluby w całej Polsce.
Pod koniec roku 2022 ostatecznie udział w Programie bierze 76 klubów z całej Polski. Na rok 2023 planowany jest nowy nabór klubów. Szczegółowe informacje zostaną przekazane w styczniu 2023 roku.
W ramach programu, poza zajęciami dla dzieci (90% całkowitej kwoty dofinansowania), organizowany jest także cykl szkoleń oraz konferencja podnoszące kompetencje kadry szkoleniowej - trenerów i instruktorów.
Program zakłada również opracowywanie wydawnictw metodyczno-szkoleniowych oraz realizację działań promocyjnych czego wynikiem są podręcznik Tenis 10, scenariusze zajęć czy broszury edukacyjne dla trenerów i rodziców a także szkolenia trenerów i instruktorów.
• Dzieci objęte programem: blisko 1500 dzieci,
• 4 poziomy grup: czerwona i pomarańczowa, zielona oraz żółta
• Planowana łączna liczba godzin zajęć w NPUT 2022: 14122h,
• Łączna liczba instruktorów i trenerów prowadzących zajęcia w ramach programu: blisko 200.
ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE dla klubów objętych programem NPUT
1. Rozwijanie podstawowych zdolności motorycznych, zarówno o charakterze ogólnym, jak i specyficznym dla tenisa
(koordynacja ruchowa).
2. Kształtowanie umiejętności odbiorczych:
• Obserwacja lotu piłki,
• Dobiegnięcie i odpowiednie ustawienie się,
• Pozostawanie w ciągłym ruchu i równowadze,
• Bieg w różnych kierunkach, • Zatrzymanie,
• Szybka zmiana kierunku przy zachowaniu równowagi dynamicznej.
3. Kształtowanie umiejętności wykonawczych:
• Wykonywanie rzutów jednorącz i oburącz z dołu („wahadłem”) oraz znad głowy („zza ucha”),
• Podrzut do góry w różnym kierunku i na różną wysokość,
• Chwyty piłki jednorącz i oburącz na różnych wysokościach i w różnych pozycjach.
4. Budowanie i podtrzymywanie wewnętrznej motywacji przez zabawę i radość z ruchu:
• Budowanie wiary we własne siły;
• Budowanie wytrwałości;
• Nauka skupienia uwagi na jednej czynności;
• Wdrażanie współpracy z innymi dziećmi.
5. Opanowanie najważniejszego elementu technicznego, tj. punktu trafienia (zawsze przed ciałem) poprzez:
• Podstawy operowania rakietą i piłką (nauka czucia piłki i rakiety) poprzez toczenie, noszenie, podbijanie i kozłowanie piłki rakietą,
• Czucie momentu kontaktu piłki z naciągiem i zrozumienie relacji pomiędzy punktem trafienia a kierunkiem,
• Każdy chwyt dozwolony (z wyjątkiem „patelniowego”),
• Pozycja wyjściowa (gotowości), zachowanie równowagi, naskok,
• Ruch w fazie głównej wykonywany od dołu, w przód-do góry, z lekkim skrętem tułowia,
• Ustawienie stóp: otwarte i zamknięte,
• Powyższe założenia dla uderzeń: FH, BH, VFH, VBH, bardzo uproszczony serwis.
6. Utrzymanie wymiany na małej przestrzeni:
• Utrzymanie wymiany z trenerem,
• Utrzymanie wymiany z innym dzieckiem (trafianie piłką w kort, progresje w rozmiarze kortu od zupełnie niewielkiego pola
typu prostokąt 1,5x2,5m do 5x8m),
• Poznanie i zrozumienie, dlaczego wygrywa się wymianę lub „mecz” (utrzymanie piłki w korcie a błędy),
• Podejmowanie prostych decyzji.
1. Rozwijanie podstawowych zdolności motorycznych, zarówno o charakterze ogólnym, jak i specyficznym dla tenisa
(koordynacja ruchowa).
2. Kształtowanie umiejętności odbiorczych:
• Obserwacja lotu piłki,
• Dobiegnięcie i odpowiednie ustawienie się,
• Pozostawanie w ciągłym ruchu i równowadze,
• Bieg w różnych kierunkach, • Zatrzymanie,
• Szybka zmiana kierunku przy zachowaniu równowagi dynamicznej.
3. Kształtowanie umiejętności wykonawczych:
• Wykonywanie rzutów jednorącz i oburącz z dołu („wahadłem”) oraz znad głowy („zza ucha”),
• Podrzut do góry w różnym kierunku i na różną wysokość,
• Chwyty piłki jednorącz i oburącz na różnych wysokościach i w różnych pozycjach.
4. Budowanie i podtrzymywanie wewnętrznej motywacji przez zabawę i radość z ruchu:
• Budowanie wiary we własne siły;
• Budowanie wytrwałości;
• Nauka skupienia uwagi na jednej czynności;
• Wdrażanie współpracy z innymi dziećmi.
5. Opanowanie najważniejszego elementu technicznego, tj. punktu trafienia (zawsze przed ciałem) poprzez:
• Podstawy operowania rakietą i piłką (nauka czucia piłki i rakiety) poprzez toczenie, noszenie, podbijanie i kozłowanie piłki rakietą,
• Czucie momentu kontaktu piłki z naciągiem i zrozumienie relacji pomiędzy punktem trafienia a kierunkiem,
• Każdy chwyt dozwolony (z wyjątkiem „patelniowego”),
• Pozycja wyjściowa (gotowości), zachowanie równowagi, naskok,
• Ruch w fazie głównej wykonywany od dołu, w przód-do góry, z lekkim skrętem tułowia,
• Ustawienie stóp: otwarte i zamknięte,
• Powyższe założenia dla uderzeń: FH, BH, VFH, VBH, bardzo uproszczony serwis.
6. Utrzymanie wymiany na małej przestrzeni:
• Utrzymanie wymiany z trenerem,
• Utrzymanie wymiany z innym dzieckiem (trafianie piłką w kort, progresje w rozmiarze kortu od zupełnie niewielkiego pola
typu prostokąt 1,5x2,5m do 5x8m),
• Poznanie i zrozumienie, dlaczego wygrywa się wymianę lub „mecz” (utrzymanie piłki w korcie a błędy),
• Podejmowanie prostych decyzji.